Puente de Vizcaya - most gondolowy w Bilbao

Most Biskajski nad rzeką Nervión, wpisany w 2006 roku na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, jest największą atrakcją turystyczną okolic Bilbao. Tę imponującą, stalową konstrukcję oddano do publicznego użytku w 1893 roku. Zaprojektował ją uczeń i przyjaciel słynnego Gustawa Eiffla - Alberto Palacio. Był to wówczas pierwszy na świecie most gondolowy.

Puente de Vizcaya - Most Biskajski w Bilbao (Portugalete) Most Biskajski pełni swoją pierwotną funkcję do dnia dzisiejszego. Służy do przeprawy gondolowej pojazdów z jednego brzegu rzeki Nervión w miejscowości Portugalete do sąsiedniego Getxo (jego gondola może pomieścić 8 samochodów, rowerzystów i pieszych). Zwiedzający mogą wjechać windą na stalową konstrukcję o długości około 160 m, wznoszącą się na wysokości 61 m ponad taflą rzeki. Oprócz samego mostu można z góry podziwiać ujście rzeki do morza oraz urbanistyczny krajobraz zabudowy aglomeracji położonych w okolicach Bilbao. Rozrosły się one na skutek rewolucji industrialnej jaka miała miejsce pod koniec XIX wieku w tej części Kraju Basków.  

Co ciekawe plany budowy podobnych konstrukcji na całym świecie istniały już na długo przed budową Puente de Vizcaya. W roku 1869 w magazynie Scientific American opublikowano projekt wiszącego mostu autorstwa J.V. Morse'a łączącego ówczesny Nowy Jork z włączonym do jego granic w późniejszym czasie Brooklynem. Inny inżynier, Charles Smith, zaprojektował w 1873 roku podobną konstrukcję, która miała łączyć brzegi rzeki Tess w angielskim Middlesbrough. Okazało się jednak, że to właśnie Most Biskajski służył w późniejszym okresie jako wzorzec do budowy podobnych konstrukcji na kilku kontynentach.

Skąd wziął się pomysł na postawienie w tym miejscu akurat tego typu mostu? Pod koniec XIX wieku Bilbao było prężnie rozwijającym się ośrodkiem przemysłowym w związku z odkryciem w okolicach wielkich rud żelaza. Z jednej strony konieczne było umożliwienie transportu pomiędzy obydwoma brzegami rzeki dzielącej dwa ówczesna kurorty Portugalete i Getxo, z drugiej nie można było pozwolić sobie na blokowanie drogi rzecznej wielkim okrętom chcącym wpłynąć do strategicznego portu. 

28 lipca 1893 roku, po trzech latach intensywnych prac wspieranych finansowo przez miejscowych przemysłowców przy ogromnym wydźwięku na całym świecie zainaugurowano funkcjonowanie Mostu Biskajskiego, nazywanego również m.in. przeprawowym (Puente Transbordador) oraz wiszącym (Puente Colgante). Żelazna konstrukcja, do montażu której zużyto 400.000 nitów posiadała 160-metrową kładkę wspartą na czterech wieżach wysokości 51 metrów. Z miejsca okrzyknięto ją cudem myśli inżynieryjnej oraz symbolem rewolucji industrialnej i zwycięstwa ludzkości nad przyrodą. 5 sierpnia most gondolowy wizytowała infantka Doña Izabela z dynastii Burbonów. Była ponoć tak zafascynowana konstrukcją, że przeprawiła się gondolą aż sześciokrotnie, z jednego brzegu rzeki na drugi.

Most Biskajski był świadkiem tragicznych losów współczesnej historii związanej z wybuchem w 1936 roku hiszpańskiej wojny domowej.  Lekkich uszkodzeń doznał na jej początku na skutek bombardowań. W 1937 roku batalion inżynieryjny Północnej Armii (Ejercito del Norte) otrzymał rozkaz zniszczenia go by uniemożliwić przejście oddziałom generała Franco. Nie był więc zdolny do użytkowania aż do roku 1941.

Gondolowy Most Biskajski w Bilbao (Portugalete)

INFORMACJE DLA ZWIEDZAJĄCYCH

Przeprawa gondolą (La Barquilla) jak i zwiedzanie wiszącej nad rzeką kładki (La Pasarela) odbywają się przez 365 dni w roku 24 h na dobę. Ceny różnią się w zależności od godzin transportu/zwiedzania: Ordinario (5:00-22:00), Prolongado (22:00-00:00), Especial (00:00-05:00).

La Barquilla

piesi: 0,35 € - Ordinario; 0,55 € - Prolongado; 1,25 € - Especial
osoby na rowerze: 0,60 € - Ordinario; 0,70 € - Prolongado; 1,25 € - Especial
osoby na motocyklu: 0,70 € - Ordinario; 0,80 € - Prolongado; 0,90 € - Especial
samochody osobowe (nie wliczając kierowców i pasażerów): 1,35 € - Ordinario; 1,70 € - Prolongado; 2,50 € - Especial
samochody terenowe, dostawcze itp. (do 6 ton, nie wliczając kierowców i pasażerów): 2,25 € - Ordinario; 2,35 € - Prolongado; 2,60 € - Especial 

La Pasarela

Bilet jednorazowy: 7,00 € 
Bilet jednorazowy z przewodnikiem audio: 7,00 €