Podróżowanie samochodem po drogach w Hiszpanii jest zdecydowanie przyjemniejsze niż u nas. Dlaczego? Powodów jest przynajmniej kilka.
Drogi publiczne w Hiszpanii
Sieć dróg publicznych w Hiszpanii należy do najlepszych w Europie i z pewnością jest dużo lepsza niż aktualnie w Polsce. Powód jest prosty - szczególnie w latach 90 kraj ten był beneficjentem wielkich środków finansowych z budżetu Unii Europejskiej (chociaż drogi w Hiszpanii były niezłe nawet wcześniej, jeszcze za dyktatury Franco). Pozwoliło to Hiszpanom pobudować lub wyremontować setki tysięcy dobrej jakości dróg. Dzięki temu przejazd samochodem pomiędzy miastami, a nawet małymi wioskami w Hiszpanii jest w dzisiejszych czasach szybki, łatwy i bezpieczny.
Wszystkie większe miasta są połączone autostradami oraz bezpłatnymi drogami ekspresowymi, które stanowią równorzędną alternatywę dla tych pierwszych. Co ważne, natężenie ruchu na drogach w Hiszpanii jest znacznie mniejsze w porównaniu do naszego kraju. To powód, dla którego prowadzenie tam auta jest bardziej komfortowe niż w Polsce. Wyprzedzanie jest dużo łatwiejsze i bezpieczniejsze. Dodatkowo Hiszpanie są bardzo zdyscyplinowani pod względem przestrzegania przepisów ruchu drogowego, w szczególności jeśli chodzi o ograniczenia prędkości.
Rodzaje dróg publicznych w Hiszpanii (klasy i kategorie)
Drogi publiczne w Hiszpanii dzielą się na cztery główne kategorie, które na znakach drogowych oraz mapach posiadają specyficzne oznaczenia (litery, cyfry, kolor)
Autostrady płatne (hiszp. Autopista) - oznaczane symbolem AP na niebieskim tle, z jedno lub dwucyfrową liczbą po myślniku (np. AP-15). Wjazd na odcinki tych dróg będące obwodnicami miast jest bezpłatny.
Drogi ekspresowe lub autostrady bezpłatne (hiszp. Autovía) - oznaczana symbolem A na niebieskim tle, z jedno lub dwucyfrową liczbą po myślniku (np. A-18). Drogi ekspresowe w Hiszpanii często biegną równolegle do powstałych później płatnych autostrad.
Drogi krajowe (hiszp. Carretera nacional) - oznaczane symbolem N na czerwonym tle, z trzycyfrową liczbą po myślniku (np. N-123)
Drogi gminne (hiszp. Carretera comarcal) - oznaczane symbolem złożonym z jednej lub dwóch liter na zielonym lub pomarańczowym tle, z od jedno do czterocyfrowej liczby po myślniku (np. AV-123, CM-1234, E-903)
Drogi lokalne - oznaczane symbolem złożonym z jednej, dwóch lub trzech liter na żółtym tle, z od jedno do czterocyfrowej liczby po myślniku (np. CUV-1234, A-1234, HU-321)
Autostrady płatne
Płatne autostrady w Hiszpanii to dobre rozwiązanie szczególnie dla tych, którym zależy na szybkim dotarciu do celu. Przy tak dobrze rozwiniętej sieci dróg alternatywnych, nie są one jednak aż tak użyteczne jak w innych krajach. Dodatkowo ze względu na brak bramek poboru opłat, podróż drogą ekspresową czy nawet krajową może potrwać nieznacznie dłużej niż autostradą.
Podróżując autostradą w Hiszpanii należy pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze wysokość opłaty za przejazd odcinkiem autostrady (uiszczanej na bramkach) zależy od typu pojazdu. Pojazdy lekkie (najniższa taryfa) zaliczane go grupy "ligeros" to motocykle, czterokołowe samochody osobowe, dostawcze i minibusy. Pozostałe dwa typy (pesados 1 i pesados 2) to autokary, ciężarówki ale także np. minibusy z zamontowaną przyczepką. Na wysokość opłaty za przejazd autostradą może wpływać dzień tygodnia (roboczy, weekendowy lub świąteczny), pora dnia (godziny szczytu) lub roku (sezon wakacyjny). W porównaniu do polskich odpowiedników, kilometrowe stawki na płatnych autostradach w Hiszpanii są często nawet niższe niż u nas. Dopuszczalne formy płatności to gotówka lub karty płatnicze.
Korki drogowe w Hiszpanii
Korki w ruchu drogowym to zmora krajów, w których znajdują się duże aglomeracje miejskie. W Hiszpanii jest kilka wielkich metropolii (Madryt, Barcelona, Walencja) i bardzo dużych miast. Mimo to utrudnień spowodowanych przez natężenie ruchu na drogach zwykle nie daje się tam odczuć tak jak w Polsce ("Zakopianka", drogi wylotowe z Warszawy itp.). W znacznej mierze wpływa na to ilość rond w Hiszpanii, które są dużo lepsze niż skrzyżowania ze światłami. Poza tym centra tamtejszych miast, a nawet małych miasteczek wyłączone są z ruchu kołowego.
Korki w Hiszpanii tworzą się zwykle w godzinach, w których Hiszpanie udają się swoimi samochodami do pracy lub wracają do domów. Dlatego podróżując po tym kraju, szczególnie w pobliżu dużych aglomeracji, starajmy się planować przejazd poza godzinami porannymi (7:00 - 9:00) oraz przed wieczorem (17:00 - 19:00). Poza tym, drogi w Hiszpanii mogą być zakorkowane w sezonie wakacyjnym w pobliżu popularnych kurortów na wybrzeżu.
Przepisy drogowe w Hiszpanii
Uważajcie, hiszpańskie mandaty są wyjątkowo bolesne dla kieszeni. Dlatego warto jest przestrzegać obowiązujących tam przepisów drogowych.
Ograniczenia prędkości na drogach w Hiszpanii:
- w terenie zabudowanym: do 50 km/h
- poza terenem zabudowanym samochody osobowe i motocykle do 90 km/h, 80 km/h (autobusy), a pozostałe pojazdy 70 km/h
- na drogach ekspresowych i autostradach dla ograniczenie prędkości do 120 km/h (samochody osobowe i motocykle), 100 km/h (autobusy), 90 km/h (ciężarowe), 80 km/h (pojazdy z przyczepą)
Pasy bezpieczeństwa muszą być zapięte u wszystkich pasażerów (zasady podróży dzieci w fotelikach są w Hiszpanii takie same jak Polsce). W Hiszpanii nie ma obowiązku jazdy z włączonymi światłami mijania przez całą dobę, chyba że wymaga ją tego pora dnia (po zmroku), panujące warunki atmosferyczne lub miejsce (tunel).
Istotne różnice są jeśli chodzi o obowiązkowe wyposażenie samochodu. W Hiszpanii w bagażniku auta musimy mieć kamizelki odblaskowe dla kierowcy i pasażerów, trójkąt ostrzegawczy, zapasowe żarówki samochodowe oraz koło zapasowe wraz z narzędziami. Dodatkowo jeśli prowadzący pojazd używa okularów, musi posiadać ich drugi komplet. Nie jest obowiązkowe, chociaż wskazane, posiadanie w samochodzie gaśnicy oraz apteczki pierwszej pomocy.